Da li i kako prijaviti poslodavca inspekciji?

Ako smatrate da su vaša radna prava ugrožena, možete i anonimno podneti prijavu inspekciji rada. Međutim, inspektor ne može da primora poslodavca da, na primer, nadoknadi štetu ili isplati zaostale zarade radniku, već može samo da podnese prekršajnu prijavu protiv poslodavca. 

Ne postoji utvrđeni obrazac na kome se podnosi prijava zbog nepoštovanja Zakona o radu, Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu i drugih propisa u oblasti rada od strane poslodavaca, odgovorili su nam iz Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja.

Prijava se  “podnosi u slobodnoj formi, ali je važno da pored predmeta prijave, ona sadrži i podatke o poslodavcu na koga se odnosi prijava, odnosno tačan naziv i adresu sedišta poslodavca, odnosno izdvojene poslovne jedinice poslodavca”, naveli su u odgovoru. Inspekciji se možete obratiti putem “i-mejla, telefona ili odlaskom u prostorije inspekcije rada”.

Kontakt kancelarija inspekcija rada možete pronaći na sajtu Ministarstva za rad, u padajućem meniju (pogledajte fotografiju).

inspekcija

Iz Ministarstva kažu da podnosioci prijave mogu biti “radnici i druga zainteresovana lica“, što znači da prijavu ne mora nužno podneti radnik/ca zaposlen/a kod poslodavca.

Iako se na nekim portalima može pročitati da ne postoji mogućnost anonimne prijave inspekciji, prema navodima Ministarstva, to nije tačno. Radnik može anonimno prijaviti nepravilnosti i “inspektor rada će postupiti po svakoj prijavi, a jedina razlika je u tome što će podnosilac, ukoliko je potpisao prijavu, dobiti i informaciju o izvršenom nadzoru i preduzetim merama”. Budući da prijavu mogu da podnesu i “druga zainteresovana lica”, moguće je podneti prijavu, na primer, preko advokata ili zastupnika i navesti njegove podatke (ime, prezime i adresu) i na taj način zaštititi svoj identitet, a istovremeno ne gubite pravo da dobijete izveštaj o inspekcijskom nadzoru.

Šta inspekcija može da uradi?

Ukoliko prijavljujete “rad na crno“, kažu iz Ministarstva, inspektor utvrđuje faktički rad kod poslodavca i nalaže poslodavcu da sa radnicima zatečenim na radu sklopi ugovor na neodređeno vreme. Ipak, zakon ne sprečava poslodavca da kasnije isti ugovor i raskine. 

Takođe, inspektor može da odloži izvršenje rešenja o otkazu ugovora o radu do donošenja pravosnažne odluke suda ukoliko je, kako piše u Zakonu o radu, “očigledno povređeno pravo zaposlenog”, a zaposleni je pokrenuo radni spor.

U slučaju da prijavljujete neisplaćivanje zarade, diskriminaciju na poslu, uskraćivanje prava na otpremninu i druge nepravilnosti, inspektor podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i poslodavac može (na osnovu odluke suda) platiti kaznu, u zavisnosti od prekršaja, i do dva miliona dinara. Problem je u tome što adekvatnu odštetu za kršenje radnih prava radnik/ca može ostvariti samo pokretanjem radnog spora na sudu, što je za veliki broj radnika skup i neizvestan put do pravde. 

Ako prijavljujete da je vaša bezbednost i zdravlje na radu ugroženo, inspektor može da zabrani rad na tom radnom mestu i podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv poslodavca.

Šta je inspekcija utvrdila tokom 2015.?

Ovo su neki od statističkih podataka iz Izveštaja inspektorata za rad za 2015. godinu.

Najviše sprovedenih inspekcijskih nadzora po prijavama stranaka je u industrijskoj delatnosti i trgovini na veliko i malo.

po-zahtevu

Iz Izveštaja o radu Inspektorata za rad za 2015. godinu

Ipak, najviše prekršajnih prijava podneto je protiv poslodavaca u oblasti “usluge smeštaja i ishrane” ili ugostiteljstva što se donekle može objasniti zapažanjem iz spomenutog izveštaja da u ugostiteljstvu u letnjem periodu “zbog povećanog obima posla raste broj radno angažovanih uopšte, pa i radno angažovanih ,na crno’ “.

prekrsaj

Iz Izveštaja o radu Inspektorata za rad za 2015. godinu

Statistika koja se odnosi na “rad na crno” je poražavajuća. Inspekcija je prošle godine zatekla na takozvanom faktičkom radu tri puta više radnika nego 2014. godine. U inspektoratu priznaju da su propisi koji uređuju ovu oblast “nedovršeni i nekonzistentni”.

“Imajući u vidu da nijednim pozitivnim propisom nije ustanovljena obaveza poslodavca da zaključen ugovor o radu registruje kod nadležnog organa, kao i da je Zakonom o Centralnom registru poslodavcu ostavljen rok od tri dana za prijavljivanje na obavezno socijalno osiguranje, time je praktično poslodavcu ostavljena mogućnost da izbegne primenu bilo kakve sankcije kod rada ,na crno’ “, navodi se u izveštaju.

U izveštaju takođe piše da se “rad na crno” najčešće pravda “probnim radom”, kao i time da zaposleni zahteva da mu se, umesto poreza i doprinosa, isplaćuje veća zarada ,,na crno”.

na-crno

Iz Izveštaja o radu Inspektorata za rad za 2015. godinu

Ceo izveštaj inspektorata za 2015. možete pronaći OVDE.

126 Comments

  1. Suzana ilic

    Kako prijaviti poslodavca kod koga sam radila dva meseca obecali prijavu a ugovor o radu mi nisu dali platu sam dobitala na ruke,sad kada sam dala otkaz neće da mi isplate dug

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Suzana, možete se konsultovati sa pravnikom u vezi sa eventualnim podnošenjem tužbe. Ako imate neka dodatna pitanja, možete nam pisati na redakcija@radnik.rs Pozdrav

      Reply
  2. Katarina

    Kako prijaviti online prodavca (prodaje robu preko Fejsbuka)?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Katarina, pišite nam na redakcija@radnik.rs. Pozdrav

      Reply
  3. Violeta

    Radila sam na odrzavanju dvadeset dana obecali mi da ce da me prijave posle dvadeset dana mi kazu da sam bila tu na ispomoc mada o tome nam niko nista nije rekao platu koju sam trebala da podignem kazu da cu dobiti preko biroa kako ako nam nisu uzeli podatke molim vas da mi pomognete

    Reply
  4. Milka

    Poštovani, radim u državnoj upravi kao spremačica već 7 godina. Firma za održavanje higijene se bira svake godine putem tendera. Pošto su zaposleni i direktor zadovoljni mojim radom, preporuče me svakoj narednoj firmi koja dobije tender. Ove godine se desilo da je firma za čišćenje dala neuobicajeno nisku cenu koja je ispod ekonomske cene i dobila je ugovor za čišćenje objekta. Sada ta firma hoće da me zadrži da radim, ali na crno tako što će mi samo dati platu a da mi ne plati poreze i doprinose. Molim Vas za savet kako da postupim jer ne želim da izgubim posao, a tako]e ne zelim da radim na crno. Naru;ilac posla iz državne uprave nije u uslovima tendera naveo da traži da radnici budu prijavljeni i tako dao prostor ponudjacu da da nisku cenu i da ne prijavi radnike.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana, pišite nam na mail redakcija@radnik.rs. Postoji mogućnost prijave inspekciji rada ili da proverimo uslove tendera i eventualno napišemo priču o tome. Pozdrav

      Reply
  5. branislava

    Nakon dva meseca neprekidnog mobinga od strane poslodavca i radnog vremena u trajanju od 6 ujutru do 16h, 16 i 30h , a nekad i do 18 sati u radnji(krojačka radnja), rad se nastavlja u kućnim uslovima. Vlasnica firme nama krojačicama šalje slike haljina preko fejsa, mi te modele haljina precrtavamo, pišemo imena i prezimena osoba za koje treba da krojimo te haljine, pišemo njihove mere i onda ujutru od 6 sati krojimo dok druge dve žene šiju. Ovaj rad kod kuće uz kompjuter i skidanje modela sa fejsa bi znao da potraje i do ponoći, jer je vlasnica nama, a najviše meni slala prepisku između mušterija i nje gde se sa njima svađala, vređala ih i slično.Kao da je htela meni da se pohvali kako je ona moćna i može sve. To me je dodatno umaralo, a nisam iz pristojnosti mogla da je “otkačim”. Znači nakon 8 ili deset ili čak 12 sati rada u radnji, tj nakon krojenja (što podrazumeva sve vreme stajanje na nogama), ja provodim još po oko 4 sata kod kuće uz kompjuter. Pritisak je bio toliko veliki, jer je vlasnica očekivala da sve haljine savršeno stoje ženama koje nismo nikad ni videle, niti su imale priliku da probaju model. Sve što se uradi je prosleđivano poštom ili AKSOM po celoj Srbiji. Vlasnica je htela da se ni jedna haljina ne vrati i da sve bude 100% dobro odrađeno, što je nemoguće. Poslednje dve nedelje nas je bukvalno “urnisala” svojim ponašanjem, vređala nas je, govorila da nemamo pojma da smo neodgovorne, nepismene i pretila otkazima. Nakon dve nedelje premorenosti i iscrpljenosti zbog osamnaestočasovnog radnog vremena stiže i opomena pred otkaz meni i još jednoj koleginici. Do juče je govorila da sam ja najbolji radnik, a onda ispade da sam nesposobna. Opomenu pred otkaz je poslala preko svog “muža”. Tad sam ja rešila da odradim još dva dana tj. još 27. i 28. februar i da dam otkaz. 27. sam odradila, otišla kući, uveče sela za kompjuter napisala sve što treba za sutra i konačno legla u 22 sata i pri tom sam se isključila sa fejsa i na telefonu, a i na kompjuteru. 28.2. sam uredno došla na posao uzela da krojim i negde oko 10 sati je gospođa nazvala jednu od njenih omiljenih radnica i rekla joj da premeri haljine koje su se vratile. Jedna od te tri je bila haljina koju sam ja radila. Urađena je tačno po merama koje sam dobila, ali je toj devojci bila veća. Očigledno je dala pogrešne mere. I stigle su nove mere, ali za 3 cm manje. Ovih slučajeva je bilo bar deset. I znate li ko je bio kriv ? Uvek ja, tačnije mi krojačice. E tad je počela da preti preko telefona porukama da viče da govori kako nemam pojma i sl. Pošto mi je pozlilo otišla sam preko u hitnu pomoć, bolnica je preko puta radnje. Izmeren mi je pritisak 200/110. Dobila sam inekciju i rečeno mi je da popijem nešto za bolove u glavi i leđima i da se javim svom lekaru. Doktor iz hitne je zvao policiju nakon što je čuo moju priču i rekao im da je u pitanju mobing. Rekli su mi da se javim svom lekaru. Dok sam bila u hitnoj stiže mi poruka od gazdarice da u četvrtak dođem po rešenje. Kad sam pitala kakvo rešenje nisam dobila odgovor, ali sam znala. Otkaz. U međuvremenu sam bila kod moje doktorice, bila je šokirana, pritisak je i dalje bio visok 150/110 i kad je čula da sam u međuvremenu dobila otkaz zgrozila se. Otvorila mi je bolovanje i dala uput za fizijatra. Sve ove papire (kopije) sam ostavila na stolu u radnji pokupila lične stvari i otišla. Danas su sve moje, sad već bivše koleginice dobile platu za februar samo ja nisam. Sutra ujutru idem po rešenje o otkazu, ali ću i da odem u inspekciju rada. Znam da ništa neću postići sa tim i znam da neću dobiti platu, ako ne tužim vlasnicu radnje ali ipak ću uraditi sve po ps-u. Tužiti sigurno neću jer nemam para za to. Jedan sud sam već izgubila zbog nezakonitog otkaza u vodovodu (po struci sam dipl. ing. hidrogeologije), nisam htela da budem član DSS-a i prijavila sam korupciju sukob interesa i krađu od strane direktora, trpela sam mobing od polupismenih i nepismenih stranačkih šefova pa sam preko noći proglašena za tehnološki višak, i evo opet ista situacija. Srbiji ne trebaju pametni i školovani ljudi već lopovi, bezobraznici i stranački uvlakači. Ovi privatnici za čas podkupe inspektore, a mi pošteni građani možemo samo da ćutimo i da padamo po hitnoj pomoći od visokog pritiska šloga ili da bežimo preko. Znači slobodno objavite ovu moju priču, a mogu Vam dati i još više podataka.

    Reply
    1. Nemanja

      Dobar txt Branislava! Apsolutno se slazem i podrzavam!

      Reply
  6. branislava

    Ovo je nastavak priče od sinoć. Jutros sam nazvala moju bivšu gazdaricu i pitala je da li će mi uplatiti zadnju platu i rekla je da hoće, ali u zakonskom roku, što znači do kraja marta. Bolovanje mi neće priznati iako je otvoreno u momentu dok sam još bila u radnom odnosu. Zapretila mi je da ako je tužim da će ona mene tužiti za neodgovorno ponašanje, za štetu nanetu njenoj firmi i za napuštanje radnog mesta bez javljanja poslodavcu!!!! Reče da će ona sigurno dobiti sud i da ću joj ja biti dužna 500 hiljada i da ću proći još gore nego sa vodovodom. Svesna sam ja toga da joj ne mogu ništa. Ona ima novac, ima moć, potkupiće inspektore, sudije, policiju i sve koje bude trebalo, a ja sam samo još jedna obična nezaposlena bednica koja je uludo protraćila vreme na fakultetu trudeći se da ga završi. Radnik u ovoj državi nema nikakvu zaštitu i nema apsolutno nikakva prava. Lepo je to što Vi pokušavate Vašim savetima da nam pomognete ali ja već imam loše iskustvo iza sebe i ne očekujem da mi bilo ko pomogne, jer znam da pobeđuju oni koji drže vlast, novčanik i oni koji prete, jer znaju da iza sebe imaju čitav državni aparat, stranku na vlasti itd. Prosto treba sve to baciti iza sebe i nastaviti dalje, jer ako hoćete da sačuvate zdravlje morate tako.

    Reply
    1. Dorothea

      Draga Branislava, ja sam sasvim slucajno dosla do vase poruke, trazeci kako da prijavim neke majstore sto na crno rade, i pri tom ugrozavaju bezbednost ljudi u okolini. Ovo je prosto fascinantno, ali na zalost veoma za poverovati u nasoj drzavi. Kao dip. Ing. Da radite kao krojacica i da vas jos pritom olos tako tretira… Znam da vam pomoci ne mogu, al samo zelim da kazem da vasa prica treba da se cuje, ako nista drugo da se Gospodja Krava makar postidi. Trebalo bi ovu pricu da posaljete i redakciji Blica. Puno pozdrava, i ne dajte se. Dorothea

      Reply
  7. branislava

    Draga Dorotea, hvala Vam na lepim rečima i podršci. Puno znači kad vas bar jedna osoba razume i čuje. Zaista hvala Vam. Danas sam potpisala rešenje o otkazu i dok sam potpisivala skoro da sam vrištala od smeha u sebi. Gospođa vlasnica je dovela svoju sestru u radnju da uči da kroji. Dotična sestra je bila posle Nove godine u poseti, prohujala je kao tajfun kroz radnju svima nam ispodizala pritisak i onda otišla nazad za Beograd. Znači svih nas 6 žena je bilo na ivici da puknemo. Držala nam je predavanja o šivenju i krojenju, a da pri tom sama nema pojma o tom poslu. Naravno ponašala se kao da je ona vlasnica radnje što je njena sestra i potvrdila kasnije da su one obadve vlasnice. Kad sam videla danas lica ostalih žena (izbezumljena, bleda, “smorena”) sve mi je bilo jasno. I baš mi ih je žao, jer će morati da trpe sad dve Gospođe Krave. Verujte mi bila sam srećna što sam dobila otkaz i pored toga što je nezakonit. Vi Dorotea kažete da se javim Blicu. Gospođa Krava mi je ZAPRETILA juče, ako je tužim da ću ostati i bez donjeg veša (da ne budem baš prosta, znate koji je izraz iskoristila). Znam da ona radi na crno i znam koliko haljina ide na crno, a koje su “legalne”. Ona se provlači tako što je sve radnice zaista prijavila i daje platu 35 000 i to redovno. Ali za posao od oko 18 sati dnevno to je mizerna plata, ali šta je tu je . Ja tu više ne radim i sad samo treba da sačekam da vidim da li će mi uplatiti tih 35000 za februar mesec. Pritisak mi je i dalje nenormalan, pa moram da vodim računa o tome više nego o Gospođi Kravi. Imam klinca od 11 godina i moram da mislim i na njega. Problem je što sad automatski gubimo i ja i on pravo na zdravstveno osiguranje, ali nekako ćemo se snaći do novog posla. Malo šivenje privatno, malo časovi iz matematike i kao i do sad lagano. “Neko to od gore vidi sve”- reče Balašević. Pozdrav svima koji su imali slično ili ne daj bože gore iskustv. Ja sam još dobro i prošla, kažu neki. Pozdrav i Vama Dorotea i hvala Vam na podršci.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana Branislava,

      ako ipak odlučite da prijavite bivšeg poslodavca inspekciji ili želite da nam dostavite dokumentaciju, možete nam pisati na redakcija@radnik.rs.

      Mislimo da su šanse da Vas bivši poslodavac tuži minimalne budući da mora da dokaže da ste mu naneli štetu, što nije lako. Čini nam se da Vaša šefica samo pokušava da Vas zastraši. Naravno, odluka je na Vama.

      Pozdrav i sve najbolje

      Redakcija

      Reply
  8. branislava

    Poštovana Sonja, ja sam otkaz dobila u momentu dok sam bila na hitnoj pomoći, tačnije dok mi je rađen EKG, pa sam čekala da primim inekciju. U tom momentu mi je stigla poruka da dođem po rešenje. Ne znam da li sam spremna da još jednom prolazim kroz torturu na sudu kroz koju sam prošla nakon otkaza u vodovodu. Vlasnica ove sadašnje firme je rekla da će ostalih pet žena svedočiti u njenu korist i da će sve izjaviti kako sam ja nesposobna za rad, bezobrazna, svađam se i unosim negativnu atmosferu u firmu, što je sve daleko od istine. Naravno, sve radnice bi svedočile u njenu korist, jer dobile bi otkaz ako bi svedočile u moju korist. Međutim dotična je zaboravila da na fejsu i u telefonu imam poruke od nje sačuvane gde hvali moj rad, moj način krojenja, pedatnost preciznost, talenat čak je rekla da ja imam najmanje grešaka u odnosu na sve krojačice koje su prošle kroz radnju. I ja zaista imam najmanje grešaka, jer prosto volim da krojim ,šijem i uživam u tome. To mi je hobi još od detinjstva, a majka i baka su me naučile da budem jako dobra u tome. Iskreno ne znam šta ću dalje, čekam da vidim da li će mi uplatiti zadnju platu do kraja marta, a onda ću Vam se obratiti. Hvala Vam puno na podršci. Drago mi je što postoji neko kome se možemo obratiti. Pozdrav.

    Reply
    1. Vanja

      Draga Branislava, imate zanat u rukama! Šta će vam poslodavac? Organizujte sami svoj posao,bićete uspešni! Pustite sirotu Kravu da pase travu. Gore glavu Branislava i tužite je uz besplatnu pravnu pomoć u Opštini, tražite da vas oslobode sudskih taksa zbog socijalne trenutne ugroženosti. Ne treba vam advokat,intelektualac ste. Poz.

      Reply
      1. branislava

        Hvala Vam Vanja na podršci, tek sam sad pročitala Vaš komentar. I da evo radim kod kuće, šijem za moje prijateljice, dajem časove iz matematike, a
        najvažnije je da sam uz svoje dete i da imam svoj mir. Pozdrav.

        Reply
  9. Radovan

    Radio Sam kod poslodavca I pre isteka ugovora imao Sam povredu NA radu koja CE trajati oko 4 meseca ,Ali posle 15 Dana od povrede poslodavac mi je dao papire da potpisem da mi prestaje ugovor o radu Ali Sam JA JOS uvek NA bolovanju dali IMA prava da me odjavi I da mi da otkaz ….takodje imam dosta dati prekovremeno koji nisu isplaceni a firma inace isplacuje sate Ali za pet meseci od ukupno 236 sati nemam nijedan isplacen sta da radim

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani Radovane,

      konsultovali smo se sa pravnicima i prema njihovom mišljenju poslodavac može da Vam da otkaz i za vreme bolovanja. Javite nam se na email redakcija@radnik.rs da eventualno pokušamo sa inspekcijom ili nekako drugačije.

      Pozdrav

      Redakcija sajta Radnik.rs

      Reply
      1. zoka

        Ko bre sme da da otkaz za vreme bolovanja.kakvi su to pravnici.veze oni nemaju.

        Reply
        1. Sudija

          Po članu 187 stav 1 Zakona o radu navedene su situacije kada poslodavac ne može da da zaposlenom otkaz ugovora o radu tu su navedeni trudnoća, porodiljsko odsustvo, odsustvo sa rada zbog nege i posebne nege deteta dok vreme bolovanja greškom ili ne greškom nije predviđeno, tako da strogo po zakonu nije mu zabranjeno tada dati otkaz. Međutim ovde je druga situacija, pitanje je da li je ugovor bio na određeno pa istekao ili je neki drugi razlog, ako je neki drugi razlog onda je nebitno da li je na bolovanju ili ne, poslodavac tad mora da ispoštuje određenu proceduru.

          Reply
      2. misa

        Nemojte da lupate.niko nema prava da daje otkaze za vreme bolovanja i za vreme odmora.ti sto su vam to rekli nisu pravnici vec obicni cobani

        Reply
  10. Ivan

    Radim na crno vec skoro godinu dana…i kad sam bolestan moram na posao jer nema ko da me menja…smanjuje platu kad god moze…ako ga prijavim inspekciji rada i kasnije sudu dali ce mi isplatiti sve zaostale prijave koje mi nije uplacivao…?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Ivane,

      inspekcija rada može da naloži poslodavcu da sa radnicima koji su zatečeni da rade “na crno” sklopi ugovor na neodređeno. Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs ako želite da prijavimo “rad na crno” umesto Vas.

      Za neuplaćene doprinose možete samo da pokrenete radni spor i da na sudu dobijete odštetu. Konsultujte se sa advokatom u vezi sa tim.

      Pozdrav

      Reply
  11. sima

    Comment…postovanje…zaposlen sam u firmi koja se bavi poljoprivrednom proizvodnjom.vrlo je poznata firma u toj oblasti pa da ne navodim vise podataka o njoj.u stalnom sam radnom odnosu vec nekoliko godina.plata je vrlo zadovoljavajuca,redovna.problem je radno vreme.radi se 12 sati dnevno a nekad i vise uz obrazlozenje poslodavca da je “ovo poljoprivredna firma i da se u toj oblasti tako radi”.ne zeli ni da se zainteresuje oko smanjenja radnog vremena.predlagano mu je pa cak i da se smanji plata a da se skrati radno vreme ali ne zeli ni da saslusa.da li postoji mogucnost anonimne prijave ali da inspekcija danima dolazi i prati stvari na terenu a ne u kancelariji?uzalud je da nam dodje jedan dan inspekcija ako ne dodje na teren i ne uveri se direktno u situaciju.a i iskreno,ne sme niko da se isturi u prvi plan i pokrene javno to gonjenje jer sigurno dobija otkaz.sta raditi?hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs u vezi sa prijavom inspekciji.

      Pozdrav

      Reply
  12. Živojka

    Vec 8 meseci sam na porodiljskom bolovanju,trudnicko mi je isplaceno u martu i to sam morala da se svadjam sa knjigovodjom,poslodavac me uputio u agenciju za knjigovodstvo,a oni mi se obracaju sa recima mi nismo tvoji poslodavci nemamo nista sa tim,i sada nedobijam nista,za 3 meseca mi istice i bolovanje i ugovor jer smo potpisali aneks ugovora da nisam u obavezi da se vratim na posao a ni poslodavac nije u obavezi da me vrati na posao,da li cu izgubiti i pravo na tu isplatu sta da radim i kome mogu da se zalim,hvala unapred.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      javite nam se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  13. Aca

    Postovani, u radnom odnosu sam na neodredjeno vreme u jednoj proizvodnoj firmi. Danas smo obavesteni da nam se radno vreme menja. Do sada smo radili 6 dana prvu, 6 dana drugu, 6 dana trecu, subote su nam se placale na ruke, kao “prekovremeni rad”. Od sada cemo raditi dve prve, dve druge, dve trece pa dva dana slobodno. Radili ponedeljak ili nedelju, bice nam pkaceno isto. Interesuje me da li se rad subotom i nedeljom placa isto kao i radni dani ili ne. I sta mogu preduzeti?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      Zakonom o radu je predviđena uvećana zarada za rad noću (od 22h-6h), ali prema našim informacijama, zakon ne pravi razliku između rada radnim danima i vikendom.

      Za više informacija, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  14. SLADJANA TOPALOVIC

    nista od ničega,zakon je uvek na njihovoj strani,sem ako nemamo neko raspoloživo nasledstvo da finansiramo tužbe ,žalbe,molbe ,advokate…

    Reply
  15. uveksvoj

    Postovanje imam vise pitanja ali evo jedno od tih..radim u jednoj drzavnoj firmi koja se bavi poljoprivredom i radna nedelja nam je 40 sati dali je normalno da nas teraju da radimo i po dva meseca bez ijednog slobodnog dana kao i da radimo za vreme god odmora koji nam se plati a visak sati za taj mesec nam prebacuju u slobodne dane koje nikako nemozemo da iskoristimo da i da napomenom da nam resenje o godianjem odmoru nedaju u ruke cak ni da potpisemo? Pozdrav

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      prema Zakonu o radu, poslodavac treba da obezbedi nedeljni odmor u trajanju od najmanje 24 časa neprekidno, odnosno najmanje jedan slobodan dan.

      Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  16. Nadjicajoka

    Moje postovanje, interesuje me kakva su moja prava s obzirom da radim u javnom preduzecu, gde primam minimalnu platu, a radim na blagajni bez prozora, bez vode i wc_a i bez obezbedjenja. Radim u dve smene i svake druge subote kad budem kompletno sama u celoj zgradi? Hvala unapred

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      možete nam se javiti na email redakcija@radnik.rs. Potrebno nam je više infomacija kako bismo se konsultovali sa pravnicima.

      Pozdrav

      Reply
  17. Biljana

    Postovani moj suprug je osam godina radio u privatnoj firmi i to pola od toga i po 12-15 sati dnevno bez ikakve nadoknade. Platu je primao na racun minimalac a na ruke ostatak. Pritom imao je sluzbeni telefon koji je firma placala ali su do pre dve godine i to poceli da mu odbijaju od plate samo me interesuje po kom osnovu mogu to da urade jer on nije saglasan sa time niti je sta potpisao. Sada je dao otkaz i preso u drugu firmu dobio resenje o dugovanju zaostalih zarada i opet mu je uplaceno manje nego sto stoji u ugovoru a iznos koji isplacuju na ruke nece ni da mu daju i ako ih je posteno zaradio. Kako mozemo da ostvarimo prava na razliku izmedju resenja o dugovanju i onoga sto mu je isplaceno na racun? Posto platne listice nisu dobijali kako moze da se proveri po kom osnovu mu je odbijen mobilni telefon? Hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      Vaš suprug može prijaviti bivšeg poslodavca inspekciji, ali nadoknadu može dobiti samo na sudu. Za više informacija možete nam se javiti na email redakacija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  18. Sladjana

    Radila sam u firmi …..,7.meseci,nisam bila prijavljena,samo mesec dana…pre par dana mi je pozlilo na poslu,jer tamo se radi 10-11h,sa pauzom od pola sata..direktorka me dovezla kući sa pričom da će sve biti u redu,javljala se na telefon,da odmorim par dana,i da se čujemo juce.Kada sam je pozvala na telefon nije se javljala…Danas me je nazvao direktor sa smesnom pričom,da nemaju vise potrebu za mnom,da Nmg da me drže zbog inspekcije…inače sam samohrana majka,prijava mi je bila neophodna zbog starateljstva,sada ne znam šta da radim…inače oni radnike drže ,po godinu dve,ne prijavljene,sa lošim uslovima…a,kada inspekcija dodje,krijemo se po njivama ….pomozite mi,molim vas..

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      Možete nam se javiti putem email-a na redakcija@radnik.rs

      Pozdrav

      Reply
  19. Anonima

    Firmu MBM Consulting m.broj 21183822 vodi ino poslodavac i izgubio je pravo na licencu i dalje upucuje ljude u Slovacku i niko ga ne kaznjava, a radi na crno upucivaanje ljudi u inostranstvo….ko o tome vodi racuna!!

    Reply
  20. Filip

    Postovani
    Obracam Vam se za savet u vezi zakona o radu jer smatram da su mi uskracena prava. Naime, moj poslodavac je obavestio zaposlene da nece moci da koriste neiskoriscene dane godisnjeg odmora iz 2016. god. do kraja juna kako to u zakonu pise. Odmori nisu iskorisceni zbog nedovoljnog broja radnika , sto se i do danas nije promenilo te iz istog razloga su nam uskratili pravo da preostale dane iskoristimo u junu. Ja sam u istoj firmi zaposlen 4 godine ali nemam ugovor za stalno , vec sam pod ugovorom na odredjeno u trajanju od nekoliko meseci , ali tako radim neprekidno svih 4 godine ( nekad potpisem novi ugovor na par meseci, a nekad aneks o produzenju ugovora).. Predhodnih godina sam redovno koristio odmor, svih 20 dana. Da li poslodavac i u kom slucaju ima pravo da uskrati zaposlenima koriscenje godisnjeg odmora? Ako nema kome da se obratim za pomoc?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      poslodavac nema pravo da Vam uskrati pravo na godišnji odmor ukoliko imate ugovor o radu. Možete prijaviti inspekciji rada, ali tu postoji problem kako da zaštitite Vaš identitet. Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs u vezi sa prijavom inspekciji.

      Pozdrav

      Reply
  21. Ivana

    Postovani,
    Da li mogu da prijavim poslodavca koji mene kao radnicu drzi neprijavljenu, sad je evo treci mesec u toku? Svaki treci radni dan potpisujem novi ugovor o radu na kojem je naznaceno da je vreme probnog rada tri dana. Poslodavac mi je rekao da svaki taj ugovor kada istekne pocepam i bacim. Ja sve ugovore imam sacuvane. Takodje me zanima da li mogu anonimno da prijavim poslodavca ili na tu prijavu moram da se potpisem?
    Hvala unapred.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana Ivana,

      izvinjavamo se na kasnom odgovoru. Možete prijaviti inspekciji anonimno, problem je samo u tome što tada inspekcija ne mora da Vam pošalje izveštaj o izvršenom nadzoru. Javite nam se na redakcija@radnik.rs za više informacija.

      Pozdrav

      Reply
  22. Jelena

    Postovani, da li je moguce anonimno prijaviti poslodavca za neplaceni prvi Maj i ostale praznike koji su zakonom odredjeni kao neradni.Hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana Jelena,

      moguće je, samo u tom slučaju inspekcija nije dužna da Vam pošalje izveštaj o izvršenom nadzoru. Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  23. Goran

    Supruga je radila kod poslodavca šest meseci, angažovana preko agencije za zapošljavanje. Jedan deo plate primala je legalno, preko računa, a ostatak na “ruke”. Sve je fukcionisalo po dogovoru dok nije prestala sa radom kod dotičnog poslodavca. Poslednju platu poslodavac je isplatio samo deo koji je primala preko računa, a deo u kešu nije isplatio.
    Postoji li zakonski način da se naplati taj neisplaćeni deo?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Gorane,

      nažalost, sud je obično jedino rešenje, a na sudu opet nije lako dokazati da je plata isplaćivana na ruke. U vezi sa tim možete se konsultovati sa advokatom.

      Za još informacija javite nam se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  24. Jelena

    Radim u taxi sluzbi. Nisam prijavljena 4god. U zadnjih tri meseca radim samo druge i trece smene zbog inspekcije. Primam minimalac naravno trece smene se placaju kao dnevne smene. E a sada poslodavac ne zeli da plati godisnji odmor jer nije u situaciji. Koliko prava imam za godisnji odmor i sta dalje? Hvala!!

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana Jelena,

      budući da radite na crno, što je protivzakonito, ne možete da ostvarite nijedno pravo,pa ni pravo na godišnji odmor, već je sve stvar dogovora sa poslodavcem.

      U vezi sa prijavom inspekciji rada možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  25. Sancez

    Da li mozemo prijaviti poslodavca,kod koga samo radimo pod pretnjom..radicete svaki dan do 6,,(0d 6 do 18)nemojte da mislite da cete dobiti min. Od 26 holj..nego 22…radimo pod temperaturom koja je u hali nepodnosljiva,,vredjanja i slicno da bepricam,sto od strane sefova iz hrvatske(njihova firma)sto od nasih majstorica koje su jos gore od njih…da li po zakonu smeju da uzmu i do 10 hilj .dinara od plate ako odes na bolovanje?radimo prekovremeno,svaku subotu,nista nam od toga nije placeno,navodno imacemo vise od 3 nedelje god.odmora,medjutim dobili smo informaciju da cemo imati 3 nedelje god odmora,a gde su sve one subote i sati pprekovremeni,nesmemo ni da pitamo..a da ne pricam da ti ne daj boze zatreba slobodan dan..to su nam istakli da ne trazimo jer ga necemo dobiti

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      možete prijaviti poslodavca inspekciji. Javite nam se na redakcija@radnik.rs za više informacija.

      Pozdrav

      Reply
  26. radoje

    dobar dan imam ja pitanje .radio sam u jednoj strugari u krljevu 5 god i pre godinu dana povredim kicmu i odem na bolovanje bio kod doktora i ustanovili mi dijagnozu da imam problem sa diskusom kada sam rekao u firmi sekretarica mi rekla da neuzimam povrdjenicku listu pletice mi gazda 100% platu i prodje jedan mesec primim celu platu i posle toga placao mi 50% platu sta da rdim i sada normalno na zavodu sam.havla

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      Koliko smo razumeli Vaša povreda na radu nije prijavljena inspekciji rada u roku od 24 sata što je bila obaveza poslodavca. Konsultujte se sa advokatom u vezi sa tim da li je moguće dokazati na sudu da ste povređeni na radu. Ukoliko želite možete nam na naš mejl redakcija@radnik.rs dostaviti dokumentaciju u vezi sa Vašim slučajem i dati nam neke dodatne informacije. Možemo pokušati da napišemo priču o tome.

      Reply
  27. Radnik

    Da li Inspekcija rada moze da utice na poslodavca u vezi radnog vremena ? Naime , radim u firmi gde je radno vreme u prvoj smeni 10 h a u drugoj 9 h , plus je svaka subota radna tako da sedmicno radim po 60 h odnosno 54 h.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      prema Zakonu o radu dozvoljen je prekovremeni rad do 8 sati nedeljno, što znači da možete raditi ukupno 48 sati nedeljno. I taj prekovremeni rad se dodatno plaća.

      Inspekcija može da ustanovi da je poslodavac utvrdio radno vreme duže od dozvoljenog i da poslodavac zbog toga odgovara prekršajno. U vezi sa prijavom inspekciji, možete nam se javiti na imejl redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  28. Roditelj

    Da li anonimna prijava upucena sanitarnom i prosvetnom inspektoru od strane roditelja na nepravilnosti u vrticu moze da ostane anonimna ili na insistiranje direktora vrtica da inspektor otkrije identitet podnosioca anonimne prijave.Hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      možete pokušati da prijavite anonimno putem emaila, koristite email neke druge osobe ili otvorite nalog sa drugim imenom.

      Pozdrav

      Reply
  29. Dusan

    Kako prijaviti prekovremeni rad kod poslodavca a da ostanete anonimni zbog eventualnih posledica?
    Radno vreme radnika po ugovoru je 40 sati a oni ustvari rade po 47 sati i to im se nigde ne vodi,radne liste se prave na 40 sati i radnici su zaplašeni da moraju da ih potpišu.
    Može li se ovo nekako dokazati?
    Može li inspekcija nekako i kako utvrditi činjenično stanje koje je različito od onog koje se vodi po papirime?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani Dušane,

      trebalo bi da može, ako inspekcija dođe u vreme kada radite prekovremeno. U vezi sa prijavom inspekciji, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs

      Pozdrav

      Reply
  30. Roditelj

    Da li inspektor podleze nekoj odgovornosti i kome kad otkrije identitet podnosioca anonimne prijave onome protiv koga je podneta i ugrozi podnosioca prijave?
    Hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      mi se bavimo radnim pravima, pa imamo nešto više informacija u vezi sa postupanjem inspekcije rada. Nismo se bavili prosvetnom inspekcijom, ali ako je način postupanja isti, bolje je da neko drugi umesto Vas podnese prijavu (npr. advokat) ako se bojite neke vrste odmazde. Inspektor podleže odgovornosti ako otkrije identitet podnosioca prijave (ako je podnosilac prijave eksplicitno tražio da se njegov identitet čuva), ali ćete teško dokazati da je inspektor to uradio.

      Pozdrav

      Reply
  31. Duska

    Nez kome da se obratim Ali u novom gradu rs u jednom kaficu kaffe anastazia Radi maloljetnica Sandra rajlic zeljela bih ovo da se okonca Jer ona Ima samo 17god a to je rupetina od kafica I ona mi je rodjaka koja nece da poslusa zeljela bi ostat anonimna radi svoje sigurnosti…..Pozz

    Reply
  32. Јована

    Поштовани, писала сам Вам на мејл. Између осталог, радила сам и без паузе од 8 до 17 ч, иако је претходно било договорено до 14 ч, и послодавац је продужио након три дана а већ након пет је почело психичко малтретирање које је трајало недељу дана (лупање вратима, агресија, незадовољство што му министарство одлаже рад; приметила сам и психичке сметње – често смејање пре оброка и плашила сам се за своју безбедност а и била сам под стресом.) Иначе, по програму вртић ради (на конкурсу је 19.7. објављено да је играоница, а на сваком касније да је приватна ПУ) од 7 до 18 ч, на сајту пише до 17 ч, где би један васпитач радио сам 10, 11 ч.
    Срдачно,
    Јована М.

    Reply
  33. Svetlana

    Radila sam u prodavnici dve godine i za to vreme nakupila dvadeset slobodnih dan.U medjuvremenu sam prekinula da radim zbog novog posla uz otkazni rok a nisu mi platili te slobodne dane,,,sta sad,,,Svetlana

    Reply
  34. Natasa

    Radim ugostiteljstvo vec 5 godina.
    Taj posao vrlo dobro znam i ne bih ga mogla radoti toliko dugo da ne znam da racunam.
    Ovih dana radim trecu smeenu za 800 dinara.
    Radno vreme mi se od 5 do 2, s time sto ostajem duze uvek. Makar do 4 ujutru, nekad i vise. Napominjem: ne prijavljena, za 800 dinara.
    Radim sa kolegom koji zivi preko puta gazde.
    Danas sam licno u ruke dobila baksis u iznosu od 1000 dinara.
    Da ne bih ovde pisala mnogo o desavanju. A rado cu pbjasniti kome bude trebalo, izasla sam sa posla sa 500 dinara.samo 500. Na rec kolege koji je drzao moj novac kod sebe kaze da nisam dobro naplatila. Sto nije tacno. Garantujem. Al nije meni do para sada. To jeste pokrenulo ovo.
    Radila sam ne prijavljena, trecu smenu za 800 dinara, i to vise od 8 sati. Na poslu mi gazdini ljudi nude razne droge i razne druge stvari.
    Da bih sprecila olose a isto tako pokusala da vratim ono sto saam zaradila nek mi neko pomogne kako da ih prijavim. Nemam ja para da placam advokate, ali za ovo su sogno zaduzene inspekcije. Natasa

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs u vezi sa prijavom inspekciji.

      Pozdrav

      Reply
  35. nebojsa68

    radio sam kod poslodavca 3,5godine bez ikakvog osiguranja tj.na crno jer sam bio primoran na to.dobijao sam 15000 mesecno obecavajuci mi da ce on to sve to regulisati i da ce me zaposliti za stalno jednog dana.radio sam sto u proizvodnji sto kuci da bih golu egzistenciju obezbedio.no on mi je 1.8 saopstio da mu vise nisam potreban.kome da se obratim za ovo da nekazem zlo delo.moze li se pravda isterati na svetlost dana.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      prema našim informacijama, inspekcija rada tu ne može mnogo da uradi budući da ne radite više kod tog poslodavca. Možete pokušati da im se obratite. Možete se i konsultovati sa nekim advokatom u koga imate poverenja da li da tužite bivšeg poslodavca. Problem je u tome što morate na sudu dokazivati da ste radili na crno.

      Pozdrav

      Reply
  36. Milos

    Kako da prijavim poslodavca zato sto ima neprijavljene radnike

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      možete prijaviti inspekciji rada anonimno ili potpisati prijavu. Kada prijavljujete anonimno, inspekcija ne mora da Vam dostavi informaciju o izvršenom nadzoru.

      Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs za više informacija.

      Pozdrav

      Reply
  37. Sanja

    Dobar dan.Radim u firmi za odrzavanje higijene vec 1,5godinu.Ostala sam u drugom stanju i otvorila bolovanje.Prvi mesec bolovanja mi je isplacen od strane poslodavca,a naredne isplate od socijalnog nisu jer poslodavac nije predao papire u socijalno.U firmi kazu papiri predati a u socoijalnom da nisu predati.Odem da proverim da li su doprinosi uplaceni _nema nista 0 radnog staza.U socijalnom su rekli da dokle god poslodavac neizmiri doprinose ja necu dobijati trudnicko bolovanje.Kome da se obratim?Hvala na odgovoru.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      obratite se inspekciji rada. Podnesite prijavu i uzmite broj prijave. Ukoliko inspekcija ne uradi ništa, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
      1. sanja

        Hvala.

        Reply
  38. vesna tasic

    Postovani radila sam u stampariji dvanest godina i tri meseca dala sam otkaz pre sedam godina slucajno sam otisala u pio da proverim staz sve godine su upisane u radnoj knjizici od 1997-2010 medjutim 2009 godina nije zavedena u pio i pune dve godine molim bivseg poslodavca da to resi on me izbegava krije se nejavlja se na telefon i to traje pune dve godine sta da radim pozdrav hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      raspitajte se u PIO fondu da li Vam je poslodavac uopšte uplaćivao doprinose za tu godinu ili ne. Ukoliko nije, to je dug star osam godina i malo toga možete da uradite. Možete uputiti pitanje inspekciji rada u vezi sa ovim slučajem. Pozdrav

      Reply
  39. Maja

    Ppstovani,interesuje me kako da prijavim “salon” za trajnu šminku u beogradu u ulici dr.dragoslava popovica broj 16. U pitanju je vlasnica Verica Blaško koja je na jedan skroz neprofesionalan način unakazila moje obrve, nije htela da se pojavi da pogleda ožiljke koje mi je napravila, novac je jedva vratila preko neke prijateljice, izvredjala, psovala, spustila slusalicu i još mnogo toga groznog. Navodno je žena koja ima iskustvo preko 13 godina u svetu trajne sminke, Ima razne sertifikate kako iz srbije tako i iz rusije, a ustvari je jedan težak prevarant koji ne zna da radi svoj posao,obmanjuje j što je najgore unakazuje lice devojkama. Na moju žalost ja se nisam dovoljno informisala pre nego što sam otišla da uradim obrve kod nje. Sve je bilo super kada sam došla koža mi je bila super za rad itd., Da bi kad je videla da ne ume da odradi posao za koji sam je platila a račun mi nije dala niti sam kasu videla da ima, na kraju rekla da je moja koža katastrofa,da moja koža ne prima boju inače boju koja je jako loša jer sadrži teške metale za šta sam se isto raspisala. Znam da na ovo neće sigurno nikakva inspekcija odreagovati, samo želim da iz svog lošeg iskustva dam devojkama informaciju da ne idu kod VERICE BLAŠKO da i njih ne bi unakazila. Njeno neznanje mnogi nisu znali da poprave pa smo tako ostale unakaženog lica, što i jeste naša krivica, Ali ko bi znao da toliko sarlatana postoji u ovoj našoj drzavi. Nije za igrati se sa tudjim licem, kožom ili zdravljem, jer može svašta da se desi još pored tog LOŠEG IZGLEDA.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      u vezi sa tim problemom možete se obratiti tržišnoj inspekciji, mada inspekcija ne može da primora firmu da Vas obešteti. Nažalost, odštetu možete dobiti isključivo preko suda.

      Pozdrav

      Reply
  40. milosvic ljubomir

    radio sam u superveru na ustanickoj povreda na radu 100posto povreda na poslu povredne liste overio doktor,medutim u firmi su zagubili povredne liste tako bar kazu, dali mogu iyvaditi duolikat povrednih lista i gde unapred hvala

    Reply
  41. Bocko

    Postovani, radim u Dom Zdravlja. Na mesto glavnog tehničara radi osoba koja ne ispunjava uslove u pogledu stručne spreme iz kataloga radnih mesta. Pošto ja ispunjavam uslove iz kataloga radnih mesta a rasporedjen sam na niže radno mesto, da li imam pravo da prijavim inspekciji.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,
      Katalog radnih mesta će se primenjiati od 1.1.2018. godine te ne možete podneti prijavu pre tog datuma. Ono što možete uraditi je podneti prijavu inspekciji rada ukoliko postoje nepravilnosti u pogledu pridržavanja Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta koji svakako mora da ima javna ustanova u kojoj radite.

      Reply
  42. Ceca

    Kako prijaviti “gazdu” privatnog prihvatilista za pse koji ima radnike a svima prica da su to “volonteri” i njima preti da tako mora da kazu. Ljudi rade za dnevnice i dorucak a one kaje najuri ne isplacuje dug?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      da li je u pitanju firma ili udruženje? U svakom slučaju, možete prijaviti rad na crno inspekciji rada. Za više informacija javite nam se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
      1. Ceca

        Takozvano “udruzenje” …mada neznam dali ima tu neke razlike ako vlasnik tog udruzenja drzi tadnike na crno- za 1000 din. Dnevnicu i dorucak + ucena da mora da kazu da su volonteri em ih maltretira,ponizava i td.

        Reply
        1. Sonja Gočanin (Post author)

          Poštovana,

          nema razlike, samo je reč o tome da predsednik udruženja može da predstavi inspekciji da su radnici članovi udruženja koji rade volonterski. U svakom slučaju, možete prijaviti ili nam se javite na redakcija@radnik.rs. Pozdrav

          Reply
  43. Goran

    Postovani…obracam vam se u ime moje supruge.Zaposlena je po ugovoru u jednoj Italijanskoj firmi kao radnik u proizvodnji obuce u Rumi..poslovodja u delu na kom ona radi u poslednji mesec dana je poceo radnike da cuska..Bije rukom po glavi, stipa i udara cipelom terajuci ih da rade kao robovi…nema WC kada im se ide i tako ne sme nikome da se pozali na poslu jer se boji da ne dobije otkaz…sta moze da se preduzme i kome se u ovakvom slucaju javiti za pomoc…pozdrav

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      inspekcija rada malo može da uradi kada je u pitanju mobing jer radnici gotovo nikad neće reći inspekciji da su izloženi mobingu, a mobing se ne može dokazati dokumentacijom. Da li u fabrici postoji sindikat koji bi mogao u ime radnika da se obrati upravi?

      Pozdrav

      Reply
  44. Goran

    Postovana Sonja u fabici je zabranjen sindikat…odnosno isti ne postoji, jedini nacin dokaza navedenog mobinga su kamere, gde se jasno vidi sta se desava u fabrici, ali i sam vlasnik fabrike odnosno gazdarica ne zeli izgleda da vidi sta se desava…njoj je bitno da se radi a to izgleda tretira kao nesto ne bitno jer navodno gazdarica namerno tera poslovodju da to radi…da se razumemo i poslovodja i gazdarica odnosno vlasnik su italijani i osobe su zenskog pola..pozdrav

    Reply
  45. ALEKSANDRA

    Ovim putem zelim da prijavim Frizerski Salon ZBOG NE PRIJAVLJENIH RADNIKA I SAMOG OBJEKTA….TAJ ISTI COVEK VRSI MOBINGOVANJE I UCENJIVANJE NA RADNICE…MOLIM INSPEKTORE DA REAGUJU

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      javite se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  46. Bocko

    Poštovani,
    Da li od 01.01.2018 prestaju da važe svi Pravilnici o sistematizaciji i unutrašnjoj organizaciji svih javnih ustanova i počinje da se primenjuje katalog radnih mesta, ili od tog datuma su javne ustanove duzne da preurede svoje pravilnike na osnovu kataloga radnih mesta.

    Reply
  47. Zole

    Postovani,2015 i 2016 sam bio zaposlen pod ugovorom u jednoj beogradskoj firmi.Dazbine su mi uplacivali,ali godisnji odmor i prevoz ne.Kod njih ne radim od 1.1.2017.Da li mogu nesto uraditi radi naplate potrazivanja?Hvala

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani, da li ste radili po ugovoru o radu? Takođe, da li ste dobili obračune zarade i kako je u obračunu naveden godišnji odmor?

      Pozdrav

      Reply
  48. Miško

    Poštovani, supruga je zaposlena u jednoj prodavnici u Nišu već dvadesetak dana. Potpisala je ugovor o radu po kome je poslodavac dužan da isplati minimalac (130 din/sat) i putne troskove. Nakon 15 dana isplatio je “na ruke” pola plate u iynosu od 10000 i reko da se to iz ugovora ne važi,već da će prvog meseca raditi za 20000 i neće joj platiti putne troškove, a za kasnije da se to ne zna… Nedeljno rade po 9h prekovremeno-ne plaća se ni to. Takodje kod istog poslodavca radi veliki broj radnika na crno. Šta činiti da se u ovom delu Srbije osiromaseni,namučeni i uplašeni za egzistenciju, ljudi ZAŠTITE od bahatih (u mom slučaju stranih-Kineskih) poslodavaca. Ovo na žalost nije jedini slučaj takvog postupanja.

    Reply
  49. Miki

    Ja bi da malo branim poslodavce od nesavesnih radnika.
    Stavis ga za kasu a on posle izvesnog vremena pocne da ne prokucava prodatu robu. Ne prijavljuje visak i naravno na popisu se poslodavvu pojavi manjak.
    Kojim sredstvima zastiti poslodavca od takvog lopovluka.Bez savesti bez vaspitanja bez obrazovanja.Gde je clan zakona koji obavezuje radnike.Koji kaznjava miseve u firmi.Cinjenica je da ima i losih poslodavaca.Ali ima i veoma losih radnika.To je problem bio i u socijalistickom poretku.Zakoni se nisu mnogo izmenili i ne mogu da prate ovaj trend razbojnistva mogu slobodno da kazem kad su u pitanju odresene ruke radnicima da rade sta hoce,a koji nisu zreli za radna mesta na kojima rade.Poslodavac mu nije isplatio neku dnevnicu a on da se osveti poslodavcu otruje decu dodavajuci neke supstance preko doze u ishrani.Pljuje u hranu.Vrse nuzdu u kojekakve smese.To je nivo svesti i obrazovanja naseg radnickog miljea.Televizija je ucinila svoje filmovi su zagadili svest ljudi i oni samo vec vidjeno prenose u svoje okruzenje.

    Reply
  50. ziko

    Postovani, Poslodavac mi nije izdao platnu listu vise od 30 dana i nije mi isplatio prekovremene sate . uredno sam se cipovao radio sam od pon-pet stalno preko vremeno subotom nisu davali da se radi dok su nedelje zahtevali da radim. poslodavac mi je platio nedelje samo kao prekovremeni sat 126% a trebalo je 200%. molim za savet kome da se obratim i na koji meil i adrese da saljem prijave.

    Reply
  51. Ena

    Poštovanje, zanimame kome mogu da se obratim ukoliko sam primorana da vratim odredjenu sumu uplacenu na racun, tj da vratim od minimalca, jer mi rad na praznik nije placen, tj na racun jeste, ali mi traze da vratim tu razliku. U narednim mesecima mi je vec najavljeno da cu vracati, jer ce minimalac biti veci od moje zarade, a radim na dnevnicu. Skidaju mi od minimalca, a radim na dnevnice. Takodje, godisnji imam 10 dana za celu godinu, samo leti, nemam placen topli obrok, niti putne troskove. Naravno, ukoliko sd budem bunila, sledi otkaz! Sta ciniti sa takvim preduzetnicima? Hvala.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs. Možete se obratiti inspekciji rada, ali je veoma teško dokazati da vraćate poslodavcu deo zarade jer to nije dokumentovano (napismeno).

      Pozdrav

      Reply
  52. Ana

    Dobar dan,radila sam u prodavnici 6meseci i dala sam otkaz iz licnih razloga,medjutim poslodavac nece da mi vrati radnicku knjizicu ,razlog je sto sam duzna da platim neke istekle rokove za koje dok sam radila sefovica mi je rekla da ce ona to pokriti nekako…Ja sam naravno odbila da to platim.Zanima me koje je moje pravo i dal sam duzna da placam te istekle rokove?

    Reply
    1. Miloš Vučković

      Poštovana, podnesite prijavu inspekciji rada u kojoj ćete navesti da Vam nije vraćena radna knjižica. Poslodavac je mogao da Vam odbije od zarade u toku radnog odnosa, a ne da to radi retroaktivno i ucenjuje Vas. Ukoliko budete imali problema obratite nam se na redakcija@radnik.rs

      Reply
  53. Marija

    Radim u marketu 10 meseci i nisam prijavljena! Svi radnici sem mene primaju nirmalnu platu samo ja primam manju od njih! Na pitanje zasto ja primam manje ? Odgovor je zato sto nisam prijavljena ! Kakva su moja prava?

    Reply
    1. Miloš Vučković

      Poštovana, svaki rad bez prijave na obavezno socijalno osiguranje je nezakonit. Imate pravo da podnesete prijavu inspekciji rada protiv poslodavca jer vas drži na “crno”.

      Reply
  54. Tamara

    Postovani, zanima me sta se moze preduzeti protiv poslodavca koji pre vise od dve godine nije prijavio povredu na radu? Suprug se tada sa njim dogovorio da ne otvara bolovanje i ne prijavljuje povredu za radu u zamenu za stalni posao. Medjutim, sad je dobio otkaz. O toj povredi postoji sva medicinska dokumentacija kao i dokazi da je bio u bolnici sedam dana i da je kao posledica te povrede doslo do trajnog ostecenja oka.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana, nažalost, ukoliko se povreda na radu blagovremeno ne prijavi poslodavcu, a poslodavac ne prijavi inspekciji, smatra se da do povrede nije došlo na radnom mestu. Imali smo više prijava radnika kojima je ponuđena neka “privilegija” u zamenu za neprijavljenu povredu na radu, ali ne postoje nikakve garancije da će radnik dobiti obećano. Da li Vaš suprug poseduje dokaze da se povreda dogodila na radnom mestu? U tom slučaju, možete se konsultovati sa advokatom u koga imate poverenja. Ako imate još pitanja, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs. Pozdrav

      Reply
  55. Mara

    Postovani,radim u jednom butiku,tacnije,fransiza jednog brenda jenu pitanju vec 4godine .Od kada se otvorio butik radim i sve isplate su bile donekle na vreme kao i bonusi koji su nam obecani ali psihicko maltretiranje koje imamo ja i koleginica od strane gazdarice postaje vec nepodnosljivo.Milion primera bih mogla da navedem ali jedno od njih je to da prodajemo robu preko fejsa ,tj nekada smo prodavali, otkucamo i posaljemo a onda smo dobili naredjenje da sve sto se posalje napisemo paragon blok posaljemo i ne kucamo dok ona kaze Onda ona uzme taj novac i otkuca na snizenju i uzme razliku naravno.Iz butika odnosi stvari kuci i to ide u nedogled,a onda na popisu ako zafali ne priznaje da je kod nje,a ja i koleginica uvek imamo i napismeno sta odnese ali dzabe jer ne smemo da joj odgovaramo.Da ne pominjem sto stvari koje nosi vrati u prodaju.Konstantno je prisutno omalovazavanje svakog rada i truda i nas samih kao licnosti ali sto se tice posla ja i koleginica joj sve besprekorno radimo ali to se ne priznaje nikad ali ako nesto nije po njenom onda krece maltretiranje i vredjanje.Inace ,obecala nam je bonus na odredjene iznose a onda dodje i kaze da nismo zasluzile i ne da nam toliko koliko je dogovoreno.Naravno,cutis i trpis.svakog dana ostajemo i po sat i po vremena duze a inace obavezne smo da dolazimo pola sata najmanje ranije koji nam naravno ne ulazi u satnicu i nije nam placeno.Sta raditi a zastititi se od ovakvih ljudi,covek ppocinje da ludi u takvoj sredini okruzen takvim osobama.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      nažalost, inspekcija rada ne može mnogo da ustanovi kada je reč o mobingu. Nažalost, tu je uglavnom neophodno da tužite poslodavca da biste dobili neku odštetu.

      Ako mislite da ima osnova, možete se obratiti Poreskoj upravi i prijaviti ako Vaš poslodavac ne plaća porez u skladu sa zakonom i ne izdaje fiskalne račune.

      Za više pitanja, možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  56. Vladimir

    Da li je ovo mobing ili neka druga vrsta kršenje zakona?

    (izvod iz e-maila generalnog direktora privatne ugledne firme)
    “XXX, Pošalji dopis direktorima ,rukovodiocima i šefovima, da što pre naprave planove za korišćenje starog g.o. za svoje zaposlene,tako da najveći deo starog god.odmora moraju iskoristiti u martu i jedan deo u Aprilu, eventualno dan-dva u prvoj polovini Maja .
    Tačno je da je rok do 31.05. ali neću prihvatiti da se stari g.odmor najvećim delom koristi u Maju i to iz više puta.
    To sam i prošle godine objašnjavao, jer ću inače ja napraviti plan, ko će kada koristiti stari god.odmor u skladu sa planom rada u periodu Mart-Maj, ali i dolazećeg novog g.o.”

    Svaki stručni komentar će dobro doći….
    zahvaljujem unapred svima!

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      pogledajte član 75. Zakona o radu. Poslodavac uz konsultaciju sa zaposlenim odlučuje o vremenu korišćenja godišnjeg odmora, što bi značilo da poslodavac može da napravi raspored korišćenja odmora u skladu sa planom rada.

      Pozdrav

      Reply
  57. Bosco

    Mene interesuje dali je inspekcija dobro procesljala Sremcicu posto u njoj ima veliki broj zanatlija i biznisa a licno znam da moje komsije godinama rade neprijavljeni.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      možete to prijaviti inspekciji rada i anonimno. Nemamo informaciju o tome koliko je bilo inspekcijskih nadzora u Sremčici.

      Pozdrav

      Reply
  58. dijana

    radim na privatnoj benziskoj stanici,dve god.prijavljena sam na odredjeno radno vreme u trajanju od 8sati a mi radimo dve prve po 12h i dve nocne po12h.pritom nam je placeno samo osam sati kao sto smo i prijavljeni a 4h puj pike ne vazi pa me interesuje jel to po zakonu a pritom nam se to ne daje cak ni na ruke sto radimo cetiri sata vise….o svim nepravilnostima u firmi bih mogla da pisem do sutra ali prvo ovo interesuje da li ovo moze da se negse prijavi ili ne……..

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      neoplaćeni prekovremeni rad se može prijaviti inspekciji rada. Možete nam se javiti na redakcija@radnik.rs ako Vam treba više informacija.

      Pozdrav

      Reply
  59. Sanja

    Postovani,
    zaposlena sam u privatnoj predskolskoj ustanovi. Trenutno sam na porodiljskom bolovanju. Plate mi konstantno kasne, upoznata sam sa tim da je poslodavac duzan da isplacuje platu kad i ostalim zaposlenim. Platu za februar sam primila u aprilu meseca. Od direktorice vrtica, koja je inace mr psihologe sam izvredjana kad sam joj rekla da sam u drugom stanju, kaze ” dozvolila sam Vam da se udate, ali ne i da radjate, izdali ste me, sebični ste i necovek. Ja to ne bih mogla nikome da uradim!” Muka mi je vise da svakog meseca zovem i molim za svoju platu.Posavetujte me sta da radim, molim Vas.
    Hvala i srdacan pozdrav

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana, možete se obratiti inspekciji rada u vezi sa ovim problemom telefonom, email-om ili lično. Ako podnosite prijavu, sačuvajte broj pod kojim je zavedena prijava, da biste kasnije mogli da proverite šta je urađeno u vezi sa tim. Ako Vam je potrebno više informacija, javite se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  60. Nada

    Postovani,
    U firmi sam radila do 31.12.2017., nakon cega su mi otkaz ugovora o radu I radna knjizica uruceni postom, uz obrazlozenje da ce sve obaveze po osnovu zarade biti izmirene u roku od 30 dana. Do sada su mi placeni samo doprinosi, ali ne i plata za decembar. U medjuvremenu, saznajem da su od pre nekoliko dana svi racuni preko kojih firma posluje u blokadi. Sta mi savetujete?

    Reply
  61. Ana

    Poštovana,
    Mene interesuje da li je moguće i kome prijaviti stranog poslodavca (firma registrovana u jedino u inostranstvu), koja već nekoliko godina ima tim zaposlenih u Srbiji od kojih niko nije prijavljen? Firma, kao strano pravno lice, ne plaća nikakav porez niti dažbine državi, a od rada domaćih zaposlenih ostvaruje profit.
    Da dodam, poslodavci su veoma svesni da bi trebalo da ponude ugovore i prijave zaposlenima, ali to namerno neće da urade jer im se ne isplati. To je čisto iskorišćavanje radne snage i našeg sistema bez posledica i trebalo bi reagovati.
    Hvala unapred na odgovoru!

    Reply
  62. Bocko

    Postvana,
    Da li poslodavac koji je predvideo odredjeno radno mesto u svom pravilniku o sistematizaciji i unutrašnjoj organizaciji radnih mesta dužan da to mesto popuni. Poslodavac je Dom Zdravlja.

    Reply
  63. Miroslav

    Ako kafic ili kafana radi prekovremeno ili nije prijavila radnike koi rade bez ugovorne obaveze kako ih prijaviti?

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovani,

      možete prijaviti inspekciji rada rad “na crno” anonimno ili potpisati prijavu. Anonimno možete prijaviti i na broj 0800 300 307.
      Pozdrav

      Reply
  64. Deana

    Postovani,
    Majka sam deteta sa posebnim potrebama. Vodila sam dete u radionicu za takvu decu koja radi pod okriljem vrtica MAKSIMOVE AVANTURE,VOJVODE HRVOJA 8 na vracaru. Posle 5 meseci i datih na hiljade eura, saznala sam da je to sve nelegalno i na CRNO kao i da vlasnica Jelena Rauski Tomic nema diplomu dipl. defektologa (kako se predstavlja) vec samo zavrsenu srednju skolu. KOME SE OBRATITI. MOLIM ZA POMOC

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      obratite se Tržišnoj inspekciji i inspekciji Ministarstva prosvete, pa proverite koja inspekcija (ili su obe) je nadležna za ovaj slučaj. Možete se obratiti i nekoj od organizacija koje se bave zaštitom potrošača.

      Pozdrav

      Reply
  65. mima

    Radim u firmi koja se zove Bag u Bacom Gradistu nisam dobila platu za maj jun a sada evo jul sta da radimkome da se obratim koja god inspekcija dodje gazdarica Vera zna dva dana da unapred da dolazi inspekcija jer joj jave i nama sezincima da slobodan dan da nas inspektor nevidi.

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      javite nam se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  66. Ana Zec

    Postovani,
    Ja sam diplomirani graficki dizajner ali sticajem okolnosti primorana sam da radim u KOL CENTRU u Zarkovu koji se nalazi u privatnoj kuci. Broj zaposlenih konstantno varira jer cim neko nadje imalo bolje uslove odmah napusta posao. Naravno nisam prijavljena nemam socijalno ni penziono…i tako vec godinama po raznim firmama. Za nepunih 15 godina rada ja nemam ni 5 godina staza. U zadnja dva meseca desava se uzasna stvar ja dobijam tromb u nozi koji moze da izazove smrt i zivot mi je konstantno ugrozen. Za vreme mog odsustva sa posla nisam primila ni jedan jedini dinar cak me nisu ni zvali da pitaju kako sam. Nije me to pogodilo. Desava se sledece zbog teskih uslova zivota jer na ivici egzistencije zivi mnogo ljudi u Srbiji ja sam se vratila na posao pre nego sto sam bila spremna. Jos uvek mi utvrdjuju kolicinu i koje lekove sve treba da uzimam. Desava mi se da mi pozli na poslu dozivljavam nesvestice ali odbijam da odem kuci jer mi u tom slucaju taj dan ne bi bio placen. Da bi moja sefica rekla u jednom momentu vrlo drsko: Znas Ana ja smatram da nije fer da se direktoru izbijaju pare iz dzepa kada ti definitivno nisi u stanju da das 100%. Kako ih nije sramota. Ko je meni izbio pare iz dzepa dok sam sama placala lekove i sto meni nije placeno bolovanje cak ni ono minimalno dok lekari prepisaju lekove koji dolaze iz uvoza i kostaju i po 9000 dinara uz izgovor vase zdravlje je najbitnije snadjite se za novac i tako min sest meseci, iako postoji domaci lek koji ima istu funkuciju kao taj od 9000. Sve mi govori da ne postoji osnovno postovanje ljudskog bica. Na poslu Vas niko ne zarezuje, niko mi nece reci da ovaj lekar ne dobija procenat za svaki lek koji progura kod jadnih pacijenata koji nisu dovoljno jaki da se raspituju kod drugih lekara da li postoji drugo resenje za njih. Kupi lek i gladuj. To treba da stoji na mestu gde pise KLINICKI CENTAR. I jos samo jedno kako inspekciji nije cudno da jedna privatna kuca ima preko 40 telefonskih linija a nema prijavljen nikakav posao na toj adresi. Pa sta rade ti inspektori dok im misevi ispred nosa kolo vode.
    Pozdrav Ana

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      POštovana,

      javite nam se na redakcija@radnik.rs.

      Pozdrav

      Reply
  67. Vladica

    Zelim da me posavetujete sta mi je ciniti. Radim u trgovini i moj gazda vazda ima nekih primedbi pocevsi od toga kako ,,ako nisi sposobna da izneses dzak od 25kg iz magacina nisi trebala da se zaposlis u trgovini nego budi doktorka,, Samo da napomenem da je magacin u podrumo a trba izneti dzak uz 20_ak strmih stepenika bez zastite. Ja normalno iznosila sam alu nisu iznosile njegove miljenice koje ga truju laznim informacijama. Same radimo cene, uz to istovarujemo, pakujemo robu a radimo po dve u smeni. Ako uradim cene onda ja po ceo dan drzim papire i nista ne radim. Ako kucam na kasi ja se vrtim samo oko kase. Postavljen je video nadzor po celoj radnji i magacinu, sto znaci da moze da prati sve sto se desava. Medjutim i dalje se veruje tudjim recima. Vredja me kako nista ne radim ili cuvam ovce kako mogu nesto da pogresim odmore jos nije krenu da nam daje a ko zna i da li ce,a samo da napomenwem da imam trideset i dve god rada u trgovini i nikafd niko nije reko da nisam sposobna za svoj poso. Ima jos toga za sta sam ,,kriva,, ali me interesuje da li postoji nacin da se ovome stane na put. Pozdrav

    Reply
    1. Sonja Gočanin (Post author)

      Poštovana,

      nažalost, inspekcija teško može da utvrdi da postoji mobing, to se najčešće utvrđuje na sudu. Proverite u ugovoru da li su svi ti poslovi (da prenosite džakove i tako dalje) navedeni kao Vaša obaveza.

      Pozdrav

      Reply

Ostavite komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *