U postupku mirnog rešavanja radnog spora između sindikata „Sloga“ i javnog komunalnog preduzeća „Parking servis“ Beograd miritelj je doneo preporuku da „Parking servis“ u najkraćem roku reši pitanje prostorno-tehničkih uslova tog sindikata.
Međutim, iz Agencije za mirno rešavanje radnih sporova su za Radnik.rs naveli da je ova preporuka doneta na zahtev sindikata i da nije obavezujuća za „Parking servis“.
„Progon zbog sindikalne aktivnosti“
„Mi smo (u toku postupka mirnog rešavanja spora) izneli da je nasilnički izbačeno preko 100 ljudi iz sindikata, da smo imali dosta progona zbog sindikalne aktivnosti. Imali smo i problem oko prostorija“, kaže predsednik Sindikata „Sloga“ u JKP „Parking servis“.
Ljubić kaže da je podneo predlog za pokretanje postupka Agenciji za mirno rešavanje radnih sporova u septembru 2018. godine. Inače, pojedinci i predstavnici sindikata mogu, po zakonu, kada imaju određeni radni spor sa poslodavcem (isplata zarade, otpremnine, diskriminacija, zaključivanje kolektivnog ugovora, itd.), podneti predlog da se spor, umesto na sudu, rešava mirno pred Agencijom. Preduslov je, međutim, da se druga strana (poslodavac) saglasi sa tim da se spor reši na ovaj način.
Predstavnici „Parking servis“ pristali su da posredstvom miritelja reše spor sa Sindikatom „Sloga“. Međutim, Ljubićev stav je da sindikat ovim postupkom nije dobio ništa jer se nakon završetka postupka u martu ove godine ništa nije promenilo.
Ljubić je tokom postupka mirnog rešavanja spora, kako piše u zapisniku od novembra 2018. koji nam je dostavio, rekao da poslodavac („Parking servis“) brani zaposlenima da se slobodno učlane u njegov sindikat.
„Sindikat je imao oko 120 članova, da bi u roku od 10, 15 dana, taj broj spao na 8. Postoje izjave i svedoci o tome da su pojedini rukovodioci direktno pozivali zaposlene da se iščlane iz ovog sindikata, u suprotnom će biti premešteni na druga radna mesta ili će dobiti otkaz ugovora o radu“, navedeno je u Ljubićevoj izjavi u zapisniku.
Poseban problem, prema njegovim rečima, predstavlja to što Sindikat „Sloga“ u „Parking servisu Beograd“ nema adekvatne prostorije u kojima može da deluje.
„Prošle godine nam je ponuđena prostorija koja je za nas špajz. Problem kod te pregrađene prostorije je i to što se tu vrši i obuka PPZ-a (protivpožarne zaštite). Prostorija je vrlo važna za nezavisno funkcionisanje sindikata. Imamo 14 formulara u vezi situacije u preduzeću koje nam je poslodavac zabranio da prosleđujemo zaposlenima jer smatra da ometamo rad. Ti formulari se tiču eventualnog mobinga i drugih prava radnika. Ukoliko bismo imali našu prostoriju, zaposleni bi mogli da popunjavaju te formulare u našim prostorijama. Radnik koji dođe u sindikalnu prostoriju mogao bi da kaže koji su njegovi problemi na radu, to sigurno neće reći pred 100 ljudi u firmi“, kaže Ljubić.
Prema navodima iz spomenutog zapisnika, predstavnik „Parking servisa Beograd“ Nikola Krajnović koji je izvršni direktor za pravne, finansijske i komecrijalne poslove je tokom postupka mirenja naveo da ako je bilo koji zaposleni bio primoran da se iščlani iz sindikata „to nije pitanje za njega, a o istom se ne može raspravljati tokom ovog postupka“. Takođe, Krajnović je naveo da, kada je reč o prostoriji namenjenoj za rad sindikata „Sloga“, postoji kancelarija od 25 kvadrata opredeljena za sindikalne aktivnosti, a koju više sindikata koristi tokom određenih dana. Sindikat „Sloga“, kako navodi, odbio je da potpiše sporazum o korišćenju ove prostorije.
Preporuka bez obaveze
„Preporučuje se da poslodavac u najkraćem roku reši pitanje tehničko-prostornih uslova Sindikata „Sloga“ JKP „Parking servis“ u skladu sa Zakonom o radu i opštim aktom, a sve u cilju ostvarivanja i zaštite prava zaposlenih kod poslodavca“, glasi preporuka miritelja iz marta 2019. nakon završenog postupka mirnog rešavanja radnog spora.
Iz „Parking servisa“ nisu odgovorili na pitanje Radnik.rs da li su postupili po navedenoj preporuci.
Na pitanje portala Radnik.rs da li Agencija za mirno rešavanje radnih sporova proverava da li je poslodavac postupio po ovoj preporuci miritelja, iz ove Agencije odgovaraju da preporuka ne obavezuje strane u sporu, „te samim tim nema pravnog osnova za nadzor nad primenom preporuke“.
Naime, kako navode iz Agencije, po okončanju postupka mirenja, miritelj zaključuje raspravu i sa članovima Odbora, koji čine predstavnici obe strane u sporu i miritelj, donosi preporuku o načinu rešavanja spora. Za preporuku je, prema Zakonu o mirnom rešavanju radnih sporova, potrebno da glasaju svi članovi Odbora.
Međutim, u slučaju „Parking servisa“ i „Sloge“, strane se nisu usaglasile i miritelj nije doneo preporuku „već je postupajući miritelj na zahtev jedne strane u sporu, u ovom slučaju sindikata „Sloga“ JKP „Parking servis“ doneo preporuku koja ne obavezuje strane u sporu“, navodi se u odgovoru Agencije.
Iz Agencije napominju da ovaj način rešavanja spora „nije represivan“.
„Bez obzira na sve slabosti postupak mirenja je dobar način za rešavanje kolektivnih radnih sporova putem dijaloga i kada se pregovori vode u dobroj veri velike su šanse u pozitivan ishod celog postupka“, navode u Agenciji.
Ljubić za Radnik.rs navodi da će nakon neuspešnog pokušaja mirnog rešavanja spora sindikat „Sloga“ JKP „Parking servis“ verovatno podići tužbu protiv „Parking servisa“ Beograd zbog uskraćivanja prava na slobodno sindikalno udruživanje.
Ovaj članak napisan je u okviru projekta “Izveštavanje o kršenjima radnih prava u saradnji sa radnicima” koji se realizije uz podršku Međunarodnog centra Olof Palme. Stavovi izneti u ovom tekstu ne odražavaju stavove Međunarodnog centra Olof Palme. Odgovornost za informacije i stavove izražene u tekstu je u potpunosti na autoru teksta. Prenošenje teksta je dozvoljeno uz navođenje izvora Radnik.rs.
Skorašnji komentari