Radnica trgovinskog lanca IDEA Danijela Lilić dobila je otkaz jer je koristila svoju Super karticu da bi kupci dobili popust.
Sudski spor zbog ovog otkaza traje već tri i po godine, što nije neobično budući da, prema rečima čelnika sindikata, radni sporovi u Srbiji prosečno traju četiri godine.
Otkaz zbog popusta
Danijela je bila, kako kaže, „po stažu“ najstarija kasirka u radnji IDEA u naselju Brzi Brod u Nišu. Pet meseci pre nego što je dobila otkaz pojavila se Super kartica, uz pomoć koje kupci mogu da ostvare popuste, ali je neophodno da popune formular i ostave svoje lične podatke kako bi dobili svoju karticu.
„Dešavalo se da nam nadređeni ustupi svoju Super karticu da bi neka mušterija, koja još uvek nema svoju, ostvarila popust na neki artikal. Nisam znala da je to strogo zabranjeno“, kaže Danijela.
Ona kaže da nije bila na obuci za korišćenje Super kartice za zaposlene na kojoj je o tome bilo reči.
„Samo je jednog dana direktor doneo pismo iz Beograda, otvorio je i pročitao da sam dobila otkaz, iznenada. Okrivili su me da sam koristeći svoju Super karticu da bi mušterije ostvarile popust prekršila radnu obavezu i oštetila firmu. Kolektiv je tako okrivio mene i ispalo je da sam jedina koja je na taj način davala popust kupcima“, navodi ona.
U obrazloženju otkaza piše da je Danijela provlačenjem svoje Super kartice za kupovine koje su ostvarile njene mušterije sebi na nedozvoljen način obezbedila popuste koji se dobijaju kada se obavi veći broj kupovina. Naime, potrošač kupovinom dobija bodove na osnovu kojih ostvaruje popuste i dobija pravo na učešće u akcijskim prodajama. Danijela je u izjašnjenju navela da dana kada su rukovodioci uočili da neovlašćeno koristi Super karticu nije bilo dovoljno formulara za Super karticu, da su potrošači bili nezadovoljni i glasno negodovali, pa je dozvolila da koriste njenu Super karticu. To obrazloženje nije prihvatila uprava kompanije Idea.
„Nisam imala nikakvu korist od toga, ali sam optužena da sam valjda bila u nekakviom dilu sa meštanima. Ostala sam bez posla sa dvoje dece, muž mi tada nije radio. Nisam imala kao nezaposlena ni pravo na pomoć sa Biroa jer sam zvanično izgubila posao svojom krivicom“, ispričala je Danijela.
Na pitanja u vezi sa ovim slučajem usmeno nam je odgovorio Marko Vlahović iz kompanije Mercator S, koja je u međuvremenu preuzela radnike kompanije Idea. On je naveo da predstavnici te kompanije ne žele da komentarišu taj slučaj jer je sudski spor u toku, ali da se zloupotrebe Super kartice uvek tretiraju veoma ozbiljno.
Tri i po godine suđenja
Već tri i po godine Danijela vodi spor sa bivšim poslodavcem zbog ovog otkaza, a još uvek nije doneta prvostepena odluka. Kako tvrdi, za to vreme nije radila na drugom mestu, čak ni „na crno“.
U međuvremenu njen nekadašnji poslodavac se promenio. IDEA i Mercator S su se sjedinili, a IDEA je promenila delatnost. Umesto „nespecijalizovane trgovine na malo“, IDEA doo sada obavlja delatnost „upravljanje nekretninama za naknadu“. Radnjama koje nose naziv IDEA sada upravlja Mercator S.
Danijela se zato ne može vratiti na mesto kasirke u IDEA radnji jer IDEA više ne obavlja tu delatnost, već eventualno može biti raspoređena na neko drugo radno mesto.
Višegodišnji radni sporovi, kao što je Danijelin, u Srbiji nisu retkost. Na nedavnoj konferenciji koja je bila posvećena ideji da se u Srbiji uvedu radni sudovi, predsednik Konfederacije Slobodnih Sindikata Srbije Ivica Cvetanović naveo je da radni sporovi u Srbiji prosečno traju oko četiri godine. On je rekao da čak i kada sud presudi u korist radnika, to ne znači da je njegov problem sa poslodavcem rešen.
„Kada se donese presuda da se radnik vrati na posao, poslodavac odugovlači sa vraćanjem, imamo situaciju i da se to radi putem izvršenja. Taj radnik koji se posle presude vrati na posao je prvi koji će ponovo biti otpušten kada krene sledeći krug otpuštanja tehnoloških viškova“, rekao je on.
Skorašnji komentari